בלוג יהדות חברה וקהילה

 
 
דבר נשיא האגודה לטיפוח חברה ותרבות לחודש טבת
ראש חודש טבת חל בחג החנוכה. המוטיב המרכזי העולה במחשבתנו הוא מלחמה. מלחמה של מעטים מול רבים. גזרות השמד של היוונים על היהודים. הניצחון על היוונים וטיהור בית המקדש. מלחמת תרבות. השלטון היווני רצה להפוך את התרבות ההלניסטית לתרבות העולם העתיק כולו. הצלחה במשימה זו הייתה מסייעת לו לבסס את שלטונו ברחבי האימפריה. נראה כי התרבות ההלניסטית הצליחה להשתלב בעולם האלילי של העמים מהודו עד מצרים. בחג החנוכה אנו חוגגים את ניצחון הח
שמונאים על היוונים. ניצחון התרבות היהודית, תרבות של עם קטן, אשר סירב להתבולל (למעט קומץ מתיונים)  על התרבות העולמית של התקופה ההיא. בימי החנוכה קיימה האגודה לטיפוח חברה ותרבות ימי עיון ותרבות מסורתיים, למרות מגפת הקורונה. חברי האגודה אשר השתתפו באירוע גילו עניין רב בהרצאות ובסיורים המקצועיים.   קיום ימי העיון, למרות האיסור שחל על מופעי תרבות (נאלצנו לבטלם), הוא אות כבוד לחברי האגודה אשר השתתפו באופן פעיל בהרצאות ובסיורים המקצועיים שערכנו בעיר ובערבה. 
במהלך ימי החנוכה מקבלים אנו את ראש חודש טבת. במסורת היהודית מתקשר חודש טבת עם צום העשרה בטבת, זכר לתחילת המצור על ירושלים בשנת 588 לפנה"ס, השנה התשיעית למלכות צדקיהו. משמעות הצום היא הינזרות מכבלי הגשמיות והעולם החומרי, והתעלות למדרגה רוחנית.
ירושלים נחרבה מסיבות חברתיות. התשתית המוסרית והחברתית של עשית צדק, אורח חיים צנוע ודאגה לחלשים בחברה נהרסה. לאלה התוהים מדוע מקיימים אנו יום צום לזכר המצור על ירושלים, נשיב כי הצום נועד לאפשר לנו לנקות לא רק את גופנו אלא גם ובעיקר את מחשבותינו. הצום הוא אמצעי לחשיבה על אורחות חיינו, להתקרבות לערכים, לחזור לחזון הנביאים אשר ראו בצום ללא ערכים וקיום צדק חברתי, כלי ריק מתוכן. בלשון הנביא: "שרַיך סוררים וחברי גנבים כלו אהב שחד ורדף שלמנים, יתום לא ישפֹּטו וריב אלמנה לא יבוא אליהם" (ישעיהו א, כג). מגפת הקורונה הפוקדת אותנו, משפיעה על חיינו ומבליטה את חוסר האונים שלנו בהתמודדות המאתגרת מול המחלה. מאות אלפים אבדו את מטה לחמם, נשענים על חסדי עמותות צדקה אשר גם הן נקלעו למצוקה. בימים אלה מצפה העם לחזון של תקווה ונחמה, ערבות הדדית וצדק חברתי: " למדו היטב דרשו משפט אשרו חמוץ שפטו יתום ריבו אלמנה  (ישעיהו א' י"ז).
 במהלך חודש כסלו קיימה האגודה שני כינוסים חשובים באמצעים דיגיטליים. השקת הספר "ישקף" על המשורר ר' יוסף בן ישראל. ד"ר יהודה עמיר כתב את הספר בהוצאת האגודה לטיפוח חברה ותרבות. האירוע השני התקיים לציון הוצאתם לאור של כתבי העת "תימא ו "תהודה". (2 כרכים). מפעלים תרבותיים אלו מביאים לידי ביטוי מעשי את החזון והמטרות של האגודה. אלפי צופים נחשפים להרצאות מאלפות בנושאים אשר לא הכירו. התגובות שאנו מקבלים מעודדות אותנו להמשיך בדרך זו. 
 
בברכה
 
ד"ר יגאל בן שלום
 

 

comments powered by Disqus