בלוג יהדות חברה וקהילה

נערה צעירה יושבת להתפלל בין סבתות רבות על כיסא פלסטיק לבן בחדר הקטנטן של עזרת הנשים. היא בהירת עור והן כהות, מקומטות ולמודות ניסיון, מגישות לה את פרח הבזילקום להשיב את הנפש בצום הנורא. הן מכירות אותה בשתיקתה, ואם תבוא אחרת ותטפס בכבדות במדרגות המובילות לחדרון הצפוף, לא תבוש לשאול גם באמצע התפילה: "הבת של מי את?" וכשתבין תהנהן בחיבה.
תנועותיה של הילדה ממנהג האשכנז שאימץ אותה בשובה אל הקודש, אך ליבה גואה בשומעה את מנגינות בית סבא. שהרי מאז שהיתה ילדה קטנה נהגה לבקר ומעולם לא העזה לשבת לידו למרות שהשתוקקה. היא היתה מחכה לו עד סוף התפילה, או שהיה הוא זה שחיכה לה, ושניהם פסעו יחדיו חזרה הביתה. מרוב אהבה לא היה צריך אפילו לדבר.                           http://www.teman.org.il/sites/default/files/FullSizeRender_1.jpg
(מתוך דף הפייסבוק של הספר 'ספרי תמה תמימה')
 
הימים הנוראים מראש השנה ועד יום כיפור אלו ימים של חשבון נפש, ראיה ביקורתית של העבר וזיכרונות המציפים את הלב. זה גם זמן טוב להכיר את הרומן ההיסטורי: 'ספרי תמה תמימה', רומן הביכורים של שרית גרדוול על זוג אוהבים מתימן. הרומן נכתב באהבה רבה ומתוך געגוע גדול לסבה ז"ל וסבתה שתחיה, ומגולל את סיפור ילדותם בכפר קטן בתימן, שם חיו תחת שלטון האימאם וחוקי השריעה. הוא מלווה את מסעם להגשמת החלום לעלות אל ארץ ישראל, ההרפתקאות הרבות שבדרך וסיפור האהבה התמים והנפלא המתפתח בין השניים. עם הגיעם אל ארץ ישראל, סיפורם משתלב עם סיפור הקמת המדינה וההתיישבות בפרדס חנה.
בעוד הספר מתאר את סיפור העבר של הסבים, גרדוול חוזרת לפני כל פרק אל ההווה המתאר את המפגש עם סבה, הגיבור של ילדותה, מרותק לכיסא גלגלים ובקושי מדבר.
 
שרית גרדוול, ילידת פרדס חנה, מתארת באהבה רבה את סיפור חייהם של חממה וחסן ומשלבת את סיפורם האישי של סביה, ההיסטוריה של יהודי תימן וארץ ישראל עם יד הדמיון הטובה. בוגרת תואר ראשון בקולנוע וטלויזיה במגמת תסריטאות, ותואר ראשון בעבודה סוציאלית באוניברסיטת תל אביב.
 
פרופ' בת-ציון עראקי-קלורמן על 'ספרי תמה תמימה':

"יהודי תימן כתבו הרבה על חייהם בתימן, על העלייה לארץ ישראל והקליטה בה, רובם המכריע גברים שהעבירו את רשמיהם מנקודת מבטם. ספרה של גרדוול ייחודי בכך שמתמקד באישה כפי שהיא ראתה את ההתרחשויות הנוגעות לה ולמשפחתה וכיצד תפשה את אירועי השעה -- אף כי אלה מועברים לקורא/ת בגוף שלישי, באמצעות התיווך של נכדתם.
שילוב סיפור המסגרת של הכותבת (שרית) עם הנרטיב של סבתא חממה מעניין ומאתגר ויוצר מעין ז'אנר ייחודי.
יישר כוח על כתיבת הספר המלמד הן על העבר והן על ההווה."

(פרופסור בת צין עראקי קלורמן, מהמחלקה להיסטוריה, פילוסופיה ומדעי היהדות, האוניברסיטה הפתוחה ודיקן הלימודים האקדמיים, מתמחה בחקר יהודי תימן.)

לרכישת הספר לחצו כאן >>>

comments powered by Disqus