Page 5 - עלון האגודה - חשון תשפג
P. 5

המתים, כתב הרמב"ם חיבור מיוחד בשם 'איגרת תחית המתים' שהוקדש לנושא זה ובו בציג עמדה התואמת יותר את המסורת. לא ייפלא, אפוא, כי כאשר עמדו יהודי תימן נבוכים בפני הופעת משיח מקרבם, פנו אל הרמב"ם
לקבל עצה והדרכה.
או כתבו בעקבותיהם. אך לא הייתה זו הערצה עיוורת, שכן כאשר השקפות הרמב"ם לא תאמו את מסורתם הדתית, לא נמנעו מלהקשות עליו או אף לפנות לחכמים אחרים. כך, בעקבות הביקורת של חכמי תימן על דברי הרמב"ם ב'משנה תורה' על תחית
חכמי תימן
>> רבנו נתנאל בירב פיומי
רבי נתנאל בירב פיומי חי במחצית הראשונה של המאה ה-12, היה נגיד
וראשסרבני תימן ופילוסוף
ביב שנת ד'תתק"ז (1147) כתב ר' נתנאל את חיבורו העיקרי,הואהספר"ֻּבְסַּתאן ַאל ִעקוּל" (בתרגום הרב יוסף קאפח: "גן השכלים"), חיבור מוסרי- פילוסופי. שבעת פרקי הספר עוסקים באחדות האל, האדם כעולם קטן, קיום המצוות, תשובה, ביטחון בה', ימות המשיח והעולם הבא. בספר ניכרת בקיאותו של ר' נתנאל בכל מכמני ספרות ההלכה והמחשבה, לא רק בספרות המחשבה היהודית, אלא גם במכמני ספרות הפילוסופיה והמידות הערביים. על פי עדותו, כתב רבי נתנאל את ספרו בעקבות ספרו של רבנו בחיי אבן פקודה, "תורת חובות הלבבות" (התפרסם סביב שנת 1080) עליו הוא חולק בכמה
עניינים יסודיים ועקרוניים. בספר הוא מתפלמס עם המוסלמים שטענו שכביכולהתורהשונתהבמהלך הדורות, על כך השיבם רבי נתנאל תשובה ניצחת מתוך הקוראן כי התורה לעולם לא תשונה כיוון שדברי ה' הם נצחיים. הוא מצטט את דברי הקוראן (סורת אלמאידה פס' 42) המדבר על בני ישראל: "כיף יחכמונך ועינדהם אלתורייה פיהא חכם אללה, וחכם אללה לא ינסא אבדא", תרגום: "איך ישפטוך ובידיהם התורה שבה משפטי אלוה, ומשפטי אלוה לא
ישכחו לעולם". עם זאת, ר' נתנאל מתייחס אל הקוראן גם כהתגלות אלוהית אל מוחמד. הוא פונה אל פסוקי הקוראן בניסיון להוכיח שאין מטרתו (של
חשון תשפ״ג | האגודה לטיפוח חברה ותרבות 5
























































































   3   4   5   6   7