Page 3 - עלון האגודה - חשון תשפג
P. 3

יוסף הלוי במסעו במזרח תימן ובצפונה, השתרשה הנטייה להטיל את האשמה בהחמרת מצב היהודים גם באמונה המשיחית הכוזבת, מעין
גישה של ריאל פוליטיק. באשר למקורות הערביים מתימן: המשיח במאה הי"ב אינו נזכר בהם כלל, לפחות על פי הידוע לנו, והמשיח בסוף המאה הט"ו אינו נזכר אלא בכרוניקה אחת; לעומת זאת, כעשרה כרוניקאים ערבים בני הזמן מתימן, רובם אינם תלויים זה בזה, ראו לנכון לסקור בפירוט רב את הפרשה המשיחית במאה הי"ז. אף הפעילות המשיחית המחצית השנייה במאה הי"ט נזכרת בכמה כרוניקות ערביות בנות הזמן מתימן, אמנם בלא פירוט גדול. כללו של דבר, פרשת המאה הי"ב לא נודעה אלא ממקורות יהודיים לא מקומיים, פרשת המאה הט"ו – רק ממקור ערבי, פרשת המאה הי"ז – בעיקר ממקורות ערביים, ואלו פרשות המאה הי"ט – בעיקר ממקורות יהודיים, אמנם לא רק מתימן עצמה אלא גם מחוצה לה, דוגמת העיתונות היהודית וכתבי מבקרים ששהו בארץ זו ושמרו על קשר עם יהודיה. חיזוק קשריה של יהדות תימן עם מרכזי היהדות במאות הי'-הי"ב במאה העשירית חלו התפתחויות גאופוליטיות מרחיקות לכת באגן הים התיכון, שנשלט למעשה על ידי ממלכות מוסלמיות שונות. במרכז התפתחויות אלו היה פיתוח
כוזבת. גם כאשר המקורות היהודיים מתייחסים לתוצאה החמורה של האמונה המשיחית, אין הם מתארים אלא את רשעות השלטון המוסלמי ומשטמתו ואת 'הגזירות הקשות' שהטיל על היהודי, מבלי לקשור את הדבר לאמונה המשיחית הכוזבת. לשם הצדק ההיסטורי יש להדגיש, כי ההנהגה היהודית הרשמית דחתה בדרך כלל את האמונה במשיח זה או אחר, בוודאי לאור הניסיון הקשה לא רק בתימן גופא אלא גם בקהילות יהודיות אחרות, אם כי לעיתים ניכרת מבוכה מסוימת וחוסר נחישות בפעולה נחרצת לסיכול הפעילות המשיחית. כך יש לפרש את פניית ר' יעקב בן נתנאל בירב פיומי להרמב"ם בשנת 1172 ואת העובדה שמי שיצא נגד משיחי השקר במחצית השנייה במאה הי"ט היו אנשים שלא נמנו עם ההנהגה הרשמית. אין ספק שמבחינת הצדק המוחלט הייתה נכונה גישת רבים מחכמי תימן היהודים, שלא ניאותו לראות באמונה המשיחית מעשה פסול המחייב תגובת עונשין מצד השלטונות; ולא רק משום שהיא עיקר מעיקרי היהדות, אלא משום שהיא שנסכה בלב יהודי כל הגלויות את התקווה ואת הכוח להמשיך בקיומם כעדה דתית לאומית בפני עצמה. רק במחצית השנייה במאה הי"ט, כאשר כבר היה בצנעא חוג משכילים יהודית שנטו אל הרציונליות, ועמהם נמנה חיים ִחבּשוש שנודע לימים כמלווה של פרופסור
חשון תשפ״ג | האגודה לטיפוח חברה ותרבות 3































































































   1   2   3   4   5