Page 10 - עלון האגודה - חשון תשפג
P. 10

שירת תימן ד"ר יהודה עמיר >> / חלק טו: נושאים ומוטיבים בשירת תימן – גלות וגאולה
ְוַתְשִׁקיף ְבַּשֲׁחִרי, ְכָּרָמיו ְבַּאף ִתְּזמוֹר, ְו ַת ְשׁ ִחית ְל ֵעץ ְפּ ִרי". בעקבות המלחמות תבוא כליה על שונאי ישראל, ויציאת הגאולים תהיה ביד רמה כביציאת מצרים. בראש הגאולים יעמוד משה או המלך המשיח, וילוו אותם שבעה רועים ושמונה נסיכים כבנבואת מיכה (ה, ד). גם הכניסה לארץ ישראל תהיה במתכונת היסטורית – בחציית נהר הירדן. הכניסה לארץ והעלייה לירושלים יהיו בשיר וזמרה. תכלית הגאולה היא בראש ובראשונה חידוש חיי הדת, חידוש עבודת המקדש ושיבת השכינה לציון. גיבושם של רעיונות אלה בא לידי ביטוי בשירי הגאולה של ר' סעדיה מנצורה איש צנעא, תלמיד חכם ומשורר מחונן, ונחשב לגדול משוררי תימן במאה הי"ט. ספר המקאמות ושירי הגאולה שלו נכתבו מלכתחילה כנבואות נחמה לבני דורו המעונים, ולכן הם טעונים במתח משיחי. אחדים מהם נושאים אופי אפוקליפטי מובהק. מנצורה הוא ממשיכם היותר מובהק של ר"י בן ישראל ושל הר"ש שבזי ששימשו לו כמופת. שירי הגאולה שלו הם ממיטב שירת תימן, ובהם נתעלה לדרגת רבותיו. מתוך בטחון גמור באתחלתא דגאולה הוא חוזה את ימות המשיח כהתממשות קרובה,ולנגדעיניומצטייריםמראותיהם
המרהיבים:
בשירי הגאולה יש געגועים לחידוש תפארת העבר. כמקור לעיצוב חזיונות הגאולה שימשו חזיונות הנביאים, מדרשי חז"ל וחזיונות הקבלה. מתוכם שאבו תיאורים מגוונים לימות המשיח ולעלילות מלחמותיו. נושא מלחמות המשיח היה למוטיב שכיח בשירי הגאולה וזכה לתיאורים מוחשיים ועזי ביטוי. דומה שבכך ביקשו משוררי תימן לתת פורקן לרגשי הנקם של גולת תימן ולשאיפתם להיפרע בצורריהם שם. סימוכין לעניין זה מצאו במדרשי חז"ל שלפיהם תהיינה שנים אחרונות שלפני בוא המשיח רצופות צרות ואירועים קשים. שנה אחרונה (שביעית) – מלחמות. חכמי תימן, שהם ואבותיהם חזו על בשרם צרות רבות ורעות, לא יכלו עוד לצפות אלא למלחמות המשיח שיבוא וייפרע באויביהם כאתחלתא דגאולה. בעיני רוחם ראו חזיונות פלאות של ימות המשיח שבהם מתחוללות מלחמות המשיח ושרי צבאותיו, ובעיקר שריה, שהפך אצלם שם נרדף למלחמות נקם. כל חמת הנקם שנצטברה בהם נתלבשה בדמותו של שריה זה, ולו מייחסים את מעשי הטבח האכזריים ביותר בבעלי דבבם. כדוגמה לכך נביא
קטע משירו של ר"ש שבזי: "ְׂשָרָיהֲחגוֹרַחְרָבּךְ,ְוַהְשֵׁחתְגּדוּדאוְֹיָבךְ, ְו ָח ְז ָקה ְו ַאל ִתּ ְנ ָבּךְ, ְלהוּ ְג ֵני ֱאדוֹם ִתּ ְגמוֹר,
10 האגודה לטיפוח חברה ותרבות | חשון תשפ״ג






























































































   8   9   10   11   12