עלון האגודה - אלול תשפ״א
P. 1

חודש אלול תשפ״א
האגודה לטיפוח חברה ותרבות מורשת יהודי תימן מיסודו של עובדיה בן-שלום
עמותה מס׳ 580013522 | 09-8331325 www.teman.org.il | hatemanim@gmail.com
גיליון מס' 67
חברים המבקשים לקבל את העלון בדואר על מנת להפיץ את העלון במקום מגוריהם יכולים לפנות אלינו בטלפון או בדוא״ל
ד"ר יגאל בן-שלום
ידוע ומתבטא עבור כל אחד בהתאם לאורח חייו. יש העושים חשבון נפש בזמן אמירת הווידוי, בתפילות, באמירת הסליחות ובזמן שמיעת קול השופר. יש העושים חשבון נפש באופן אישי ללא קהל או קהילה, אולם
בהתייחדות, הרהורים והתבוננות עצמית. בחשבון הנפש של הכלל אנו מפנים מבטים אל המנהיגים. כיצד הם פועלים ומנחים את העם. יש מאמר תלמודי מעניין המשקף את
מעמדו ואחריותו של המנהיג: "כאשר הרועה רוגז על הצאן, הוא מעוור את עיני העז המובילה והיא והעדר אחריה נופלים לבורות בדרך" (בבא קמא נב, א, תרגום חופשי מארמית). עיניהם של עם ישראל הם לכאורה המנהיגים שכן נאמר "ואם מעיני העדה נעשתה לשגגה " (במדבר טו, כד). פירוש אחד מייחס את המשל הזה לאויבי ישראל. הקב"ה ממנה עליהם פרנסים עוורי דרך וכך מוליכים את עמם לנפילה חברתית, כלכלית ומדינית. אולם ניתן לפרש זאת גם כאזהרה לרועי ישראל ומנהיגיו פן יוליכו את העם לעבר בורות ומחדלים מוסריים, כלכליים חברתיים וצבאיים בהיותם עיוורים לצרכי העם וקשובים לעצמם בלבד.. חודש אלול מציין את עלייתו השנייה של משה
דבר נשיא האגודה
>> חודש אלול
חודש אלול מבשר תחילתם של ארבעים ימים של הרהורי תשובה. ימים אלה
מתחילים מראש חודש אלול עד יום
הכפורים. היסוד של התשובה הוא רעיון הבחירה החופשית. הבחירה היא זו שמטילה על האדם את האחריות למעשיו או למחדליו. הרמב"ם מעמיד במרכז הלכות תשובה את פרקי הבחירה: "רשות לכל אדם נתונה: אם רצה להטות עצמו לדרך טובה ולהיות צדיק – הרשות בידו, ואם רצה להטות עצמו לדרך רעה ולהיות רשע – הרשות בידו (הלכות
תשובה ה, א) בימי אלול אומרים אנו את הפסוק: "והיה כי יבאו עליך כל הדברים האלה והשבת אל לבבך ושבת עד ה' אלהיך ושמעת בקולו... ושב ה' אלהיך את שבותך ורחמך ושב וקבצך מכל העמים... אל הארץ אשר ירשו אבתיך וירשתה". (דברים ל, א-ה). עיון בפסוק מצביע על משחק מלים של השרש ש-ו-ב ודו שיח בין הקב"ה לעם ישראל. כמו שנאמר "שובו אלי ואשובה אליכם" (מלאכי ג,ז). התרבות היהודית, מבוססת על ערכים, יודעת להבחין בין טוב לרע וקוראת לחשבון נפש. ניתן לומר כי חשבון נפש הוא חשבונו של הפרט אך גם חשבונו של הכלל. חשבון הפרט
אלול תשפ״א | האגודה לטיפוח חברה ותרבות 1



















































































   1   2   3   4   5