Page 11 - עלון האגודה - חשון תשפא
P. 11

של האישה בקיימו את צו ה': "ְו ֶאל- ִאיׁ ֵש ְך ְּתׁש ּו ָק ֵת ְך ְוה ּוא ִי ְמׁ ָשל- ָּב ְך" (ג' ט"ז). לסיכום נושא ה'שם' ראוי להזכיר כי שורש זה נמצא בעוד שתי מלים: נשמה ושמים, ויוצא ששלוש המלים האלו קשורות לרוממות ולהתנשאות (בערבית המלה 'שמים' היא – 'סמא', ונגזר ממנה פועל במשמעות: עלה, התרומם, שאף ל... השם סאמי=המרומם), לומר לך שע"י נתינת שם אני מרומם ומעלה את הדבר/החי ומעניק להם משמעות, מטרה, זכרון ועצמיות (=ה ְמ ׂשגה). ואולי המשפט 'נעשה לנו ֵשם' (במגדל בבל) – יהיה פירושו: נפאר ונאדיר את שמנו ונרומם אותו מעלה ע"י עשייה יוצאת דופן. ומעניין לציין ששתי המלים, הן ' ֵשם' והן 'שמים', מופיעות בסיפור 'מגדל בבל', באשר הם ביקשו להאדיר את שמם ע"י בנייה שתרומם אותם אל-על לשמים: " ָה ָבה ִנ ְב ֶנה- ָּ לנּוִעירּוִמְגָּדלְורֹאׁשֹוַבָּׁשַמִיםְוַנֲעֶׂשהָּלנּוֵׁשם" (י"א ד'). ולא פלא הוא שמיד לאחר קריסת מגדל בבל מופיע אברהם אבינו עם ההבטחה הא-לוהית של "ואגדלה שמך" (י"ב ב') – לומר
לך שהאדרת השם היא רק בעזרת... ה'.
בכבדות כשהיא 'איתנה'; הלביאה 'שודכה' לאריה כי היא 'מתלהבת', להוטה אחר הטרף, וכיוצא בזה. תורת החסידות מבארת שהשמות הם צירופי האותיות שמהם מקבל כל נברא את חיותו; הסוס מקבל את חיותו ע"י צירופי האותיות ס-ו-ס, ולכן הוא 'שש' וצוהל; השרץ – כי הוא 'רץ' על ה'ארץ'; האנפה – באשר היא כעסנית, 'מתאנפת'; הגמל – כי הוא 'גומל' רק טוב לאדם; ה ֶפרס – כי הוא 'פורס', שובר עצמות; העורב – בגלל שחרותו, מלשון ' ֶערב', התנשמת והינשוף, כי הם 'נושמים' ו'נושפים', ואידך זיל גמור. ה' העניק לאדם את היכולת לקרוא בשם כדי שע"י כך הוא יבסס את שלטונו על החי ו ַיראה בעלות וריבונות על הבריאה – הקב"ה מביא אותם אליו כדי ש ִיר ֶדה בהם ויכבוש אותם , ומתן השמות מאשרר זאת; ובכך הוא גם מחקה את בוראו שעליונאמר:"ְלֻכָּלםֵָׁשמֹותִיְקָרא"(תה'קמ"ז ד')או" ָקָרא ִתי ְבִׁש ְמך ִלי ָא ָּתה"(ישע'מ"גא'). אדם נתן לאשתו שני שמות – שם כללי – 'אשה' (רש"י ב' כ"ג: לשון נופל על לשון, מכאן שנברא העולם בלשון הקדש), ושם פרטי – 'חוה' – "כי היא אם כל חי", ובכך הפך לאדונה
מאוצרות המוזיאון
מחבר: כרמלה אבדר צילום: יאיר חובב
חרז מסלס; תליון קמיע מקום: צפון תימן תאריך ייצור: סוף המאה ה-20 חומרים: כסף מידות: אורך בית קמיע – 18 ס"מ, היקף בית קמיע 7 ס"מ. אורך: 14 ס"מ שרשראות – 10 ס"מ, לוחית – 14.5 ס"מ על 3 ס"מ. תיאורהפריט: קמיעזהנענדכתליוןבמרכזענקשל חרוזי כסף וענברים, או כחלק מענק הלאזם הגדול. לתליון זה תוספת של לוחית מלבנית תחתונה, היוצרת פריסה של שרשראות זנב השועל. את בית הקמיע ואת הלוחית מעטרים שורה של מעוינים (למע) וורדות (מסבועאת), שילוב נפוץ בתכשיט התימני.
11




























































































   9   10   11   12   13