Page 6 - עלון האגודה לחודש אלול תשף
P. 6

במקורותיו של הרמב"ם, מפני שבזה עסקו רבים, אלא להביט אל העתיד, אל המשמעות של מה שהרמב"ם אומר, מבט
של חזון.
הנגשת הרמב"ם
לפני כשני עשורים יחד עם צוות חכמים החלטנו להנגיש לציבור הרחב את ספרו הגדול של הרמב"ם "משנה תורה", כדי שיהא ידוע לכל לאן המציאות היהודית צריכה לחתור בפשטות. ספרו זה של הרמב"ם מקיף יותר מן המשנה, תמציתי יותר מן התלמוד, אך רחב היקף ממנו, ארץ ישראלי יותר מכל חיבור הלכתי אחר, מפני שיש בו תיאור חי של מה שיש ומה שעתיד להיות, הדוחף את האדם קדימה, אל מה שחסר לו. הליכה בדרכו לאחר התלאות שעברו על עמנו מיום כתיבתו דורשת שינוי תודעתי ארוך טווח, המעמיד את האדם היהודי בפני השאיפה היהודית ומלמדו את מכמני התורה שבעל-פה ואת הודה הנכבד. כי אם נימצא מסתכלים למרחוק, לא נאבד את הדרך הגדולה. כל החזון הגדול של המציאות היהודית מתואר בחרט אומן בספר "משנה תורה". בימים אלו החלו ללמוד את הרמב"ם היומי עשרות אלפי יהודים ברחבי העולם, פרק ביום, וזו הזדמנות טובה להתחיל בספר הראשון,
ספר המדע.
למה כדאי ללמוד מן הרמב"ם?
הרמב"ם הוא דמות מופת רבת-אנפין – רב, פוסק, הוגה דעות, איש מדע, רופא ועוד – שהכל עוסקים בתורתו, ספרדים ואשכנזים, חובשי ספסלי בית המדרש ואקדמאים, רבנים ואנשים מן היישוב, ואף ברחבי העולם שאינו יהודי יצא שמעו.
למה כדאי ללמוד את "משנה תורה"?
נקדים ונאמר שאין כוונתנו שתיפסק הלכה בימינו בכל מקום על פי הרמב"ם, אלא שיכירו הכל את משנתו ושתהא
של האיובים נגד יהודי תימן, , הרבו לעסוק בהלכה ובפילוסופיה, וספרים רבים שלהם עסקו בחיבוריו של הרמב"ם. ועם חיבור "משנה תורה" לרמב"ם, המיוסד בעיקרו על תורתם של הגאונים, קיבלוהו עליהם בני תימן כפוסק העיקרי, תוך התאמות מעטות למסורת הגאונים שהייתה בידם, וכתבי היד של ספר "משנה תורה" נפוצו בתימן. רק לימים גברה אט אט השפעת השולחן ערוך, בעיקר בקרב הזרם ה"שאמי", במיוחד בענייני "אורח חיים", אך בשאר תחומים – "חושן משפט", "יורה דעה" ו"אבן העזר" – המשיכו בני תימן
לפסוק למעשה כהרמב"ם. יהדות תימן נבדלת מקהילות ישראל האחרות בריבוי תלמידי החכמים שבה. ידיעת התורה בתימן לא הצטמצמה לחבורה של אברכי משי, ואף לא היו בה תלמידי חכמים שלכאורה תורתם אומנותם. אדרבה. כל הציבור, ואפילו המוני העם, היו מצויים אפילו אצל ספר "משנה תורה", לפחות עד הדורות האחרונים. ומאחר שהדברים כן, עלה בדעתנו להרים את תרומתנו להשיב ליושנה את עטרת לימוד חיבורו היחיד של הרמב"ם שנכתב בעברית. אבל ביקשנו שלא להתמקד
6























































































   4   5   6   7   8