בלוג יהדות חברה וקהילה

מקבץ של מנהגי יום - יום כולל נימוסי שולחן ודרך ארץ שבין אדם לחברו

  • כשעני דופק בדלת הבית או פושט ידו לבקשת נדבה לעולם אין אומרים לו תשובה שלילית אלא אם אפשר נותנים לו משהו לצדקה ואם אין באפשרותך לתת יש לומר לו "אללה יעטיק" כלומר ה' יתן לך.
  • כשמבוגר עולה לתורה כל בניו, נכדיו ואחיו הקטנים ממנו כולל אחייניו הנמצאים בבית הכנסת, עומדים במקומם בכל זמן שהוא קורא עד שמסיים הברכה האחרונה ואז מתיישבים, ואם העולה לתורה תלמיד חכמים גם חתניו עומדים לכבודו.

https://teman.org.il/sites/default/files/suleiman_ben_pinhas_cohen_family_sanaa_1944.jpg

תמונה: משפחת פנחס כהן צנעא תימן 1944 wikimedia

  • אין משאירים נעל הפוכה שסולייתה מופנית כלפי מעלה מפני שנראה כזלזול כלפי שמיים.(ביחקור אללה).
  • כשאדם נמצא בבית מרחץ ציבורי עליו להסתיר מבושיו בשטחי המעבר ולהסיר הכסות מעליו רק בסמוך למקום הרחיצה ומיד שיצא ישוב ויתכסה כל זאת כאמור מטעמי צניעות בכלל וצנעת הפרט במיוחד.
  • אדם העושה צרכיו צריך "לקנח" דהיינו לשטוף  במים זאת מטעמי בריאות והקפדה על הגיינה אישית.
  • אדם המטיל מימיו (מים קטנים), לא יעשה זאת בעמידה שכן זו דרכו של החמור.(מא ישוך מסניב אילא אלחמאר).
  • כשסועדים ארוחה כלשהי ומברכים על הפת אין נוגסים בפה מפרוסת הלחם ואפילו היא קטנה אלא בוצעים ממנה ביד חתיכה קטנה הראויה ללעיסה ומכניסים לפה.
  • לאחר ברכת "המוציא" אין חותכים את הפת בסכין אלא בוצעים ביד.
  • אין אוחזים חתיכת בשר גדולה ביד או שוק של עוף וכדומה ונושכים אלא חותכים בסכין, במזלג , בכף , או ביד ומגישים לפה.
  • בשעת טיבול הלחם במרק בעזרת אצבעותיו יזהר לבל יגעו ראשי אצבעותיו במרק.
  • כשיש הגשה מרכזית של מיני בשר לשולחן לא יושיט אדם ידו לקחת ראשונה אלא אם כן החל בכך החשוב שבמסובין לשולחן.
  • לא ישתה אדם משקה כלשהו לצורך הרווית צימאונו בעמידה שכן זו דרכו של החמור.(מא ישרב מיסנב אילא אלחמאר).
  • אין להושיט סכין למישהו כשהלהב מופנה כלפי המקבל , במיוחד בשעת סעודה ,שכביכול מעיד כלפיו שהינו רעבתן. אלא מגיש אותה הפוך כשהקת מופנת למקבל והלהב כלפי המוסר ,יש בזה גם אפקט בטיחותי שלא ידקר המקבל.
  • המגהק לאחר הסעודה מתוך תחושת שובע אין צוחקים עליו אלא אומרים לו: 'תיהנה בבריאותך'-(יהניק באלעפיה) והוא משיב : 'ה' יתמיד בריאותך' - (אללה יעאפיק).
  • אדם המבקר חבירו ומצאו בשעה שלומד תורה אומר לו: "חייך לפניך" והוא משיב לו "כי הוא חייך ואורך ימיך".
  • מי שמתעטש אומרים לו:  "תתמיד"(תיעוד), כלומר תמשיך להיות בריא. (בדומה למה שאנו אומרים  כיום 'לבריאות'), והוא משיב: "תתמיד בך הבריאות". (עדאת עלייק אלעאפיה).
  • באם נזדמן לאדם לשתות ישירות מבקבוק או מקנקן בהעדר כוס או ספל, שופך ממנו מעט תחילה ,כדי לשטוף את פי הבקבוק או הקנקן שמא שתה ממנו מישהו לפניו , ומשסיים  לשתות שופך ממנו מעט ומחזירו למקומו. כל זאת מטעמי היגיינה אישית.
comments powered by Disqus